Evaluarea de mediu a PMUD Bucureşti – Ilfov 2016-2030, în dezbatere publică

Luni, 21 noiembrie, Universitatea Politehnică Bucureşti a găzduit dezbaterea publică a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) Bucureşti-Ilfov, 2016-2030, faza de evaluare din punctul de vedere al protecţiei mediului.

La eveniment, moderat de directorul executiv al Agenţiei pentru Protecţia Mediului (APM) Bucureşti, Simona Aldea, au participat directorul de cabinet al preşedintelui Consiliului Judeţean Ilfov, Irinel Scrioşteanu, expert în finanţări europene şi internaţionale al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) Aura Răducu, expert de mediu Mariana Gineraru, reprezentanţi mass media.

img_5091

 

Întâlnirea de luni, desfăşurată în cadrul procedurii de dezbatere publică a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), a vizat faza de evaluare a acestui plan din punctul de vedere al protecţiei mediului.

„Evaluarea strategică de mediu pentru Planul de Mobilitate Urbană Durabilă s-a realizat conform hotărârii de Guvern nr. 1076/2004 cu parcurgerea celor trei etape: etapa de încadrare, etapa de definire a domeniului şi definitivarea proiectului de plan şi realizarea raportului de mediu. După realizarea raportului de mediu, a fost anunţată dezbaterea publică la care participăm azi, prin două anunţuri repetate în mass media şi pe site-urile APM Bucureşti şi al titularului Planului, atât primăria municipiului Bucureşti cât şi CJ Ilfov”, a explicat, în debutul întâlnirii, Simona Aldea, director executiv APM Bucureşti.

„PMUD 2016-2030 constituie un document strategic şi un instrument pentru dezvoltarea politicilor de transport, având ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate şi transport, integrând atât proiecte aflate în derulare cât şi proiecte propuse prin alte documente de programare şi planificare.

PMUD cuprinde 65 de proiecte integrate, din care 10 sunt de rezervă. Planul vizează atât municipiul Bucureşti cât şi judeţul Ilfov format din opt oraşe şi 32 de comune. Principiul de bază al acestui plan este crearea unui sistem de transport eficient, integrat, durabil şi sigur, proiectat să promoveze dezvoltarea economică şi teritorială din punct de vedere social şi să asigure o calitate ridicată a vieţii în zona analizată în acest plan”, a spus, la rândul său, Aura Răducu, expert în finanţări europene şi internaţionale al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), cea care a coordonat elaborarea PMUD şi a cadrului legislativ aferent.

„PMUD-urile sunt planuri extrem de utile pentru a avea o planificare pe termen lung a dezvoltării, pentru că, de fapt, planificarea mobilităţii are impact conisderabil asupra dezvoltării economice şi sociale.

Elaborarea PMUD BI s-a bazat pe un proces de consultare cu specialiști, factori de decizie, administrație locală, mediul de afaceri, societatea civilă și alte structuri care au contribuit la realizarea unui plan de calitate”, a mai precizat Aura Răducu.

Potrivit acesteia, Planul a cuprins cinci mari obiective: accesibilitatea (facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă și la servicii); îmbunătăţirea siguranţei şi securității; protecţia mediului (reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie); eficienţa economică (creşterea eficienţei şi a eficacității costurilor pentru transportul de persoane şi mărfuri); calitatea mediului urban.

 

 

PMUD: 10 priorități pentru regiunea București – Ilfov

 

Proiectele din cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti-Ilfov presupun zece mari priorităţi pentru regiunea vizată. Este vorba despre conectarea Bucureștiului prin aeroport și structura sa de căi ferate și drumuri  la rețeaua europenă TEN-T și la localitățile din zona Dunării; dezvoltarea Aeroportului Internațional Henri Coanda ca principală poartă aeriană internațională din SE Europei, cu potențial de dublare a capacității de funcționare, de pasageri și marfă; fnalizarea șoselei de centură a Bucureștiului pentru a facilita accesul la cea de a doua cea mai dezvoltată zonă, județul Ilfov, aflat în jurul capitalei, și a facilita mobilitatea a peste 3 milioane de cetățeni ce locuiesc și tranzitează această regiune; extinderea sistemului public de transport al Bucureștiului către zona metropolitană prin lărgirea rețelei de metrou și a celor de autobuz, tramvai și troleibuz și dublarea sistemului de transport public cu o rețea corespunzatoare de piste de biciclete și alei pietonale; îmbunătățirea conexiunii dintre ariile funcționale ale capitalei, pentru dezvoltarea zonelor rămase în urmă permițând locuitorilor din zonele mai puțin dezvoltate acces la locuri de muncă, educație, servicii de sănătate, cultură; reducerea poluării aerului prin încurajarea investițiilor în transport electric și descurajarea creșterii numărului de autoturisme prin aplicarea unei politici de parcare integrată; reducerea numărului de accidente prin creșterea siguranței și securității în circulație; aplicarea politicii europene pentru sprijinirea persoanelor cu posibilități reduse de mobilitate; dezvoltarea intermobilității și a transportului de marfă eficient, respectiv realizarea unei reforme instituționale de coordonare a implementării planului de mobilitate și a transportului integrat și adoptarea unor modificări legislative pentru buna organizare a traficului și a parcării.

Beneficiarii PMUD sunt: Municipiul București, Consiliul General al Municipiului București, Consiliul Județean Ilfov, 40 localități din județul Ilfov; Asociația autorităților locale – Autoritatea Metropolitană de Transport; operatori de transport public (Metrorex – MT; RATB – în subordinea Consiliului General al Municipiului București; operatori publici Buftea şi Voluntari; operatori privați la nivelul județului – aprox. 50), Comitet de Coordonare, ADR – BI, MDRAP.

PMUD include măsuri și proiecte de investiții, grupate în 7 politici de transport  pentru un buget investițional de aproximativ 7 miliarde de Euro din care aproximativ 50% va fi utilizat pentru proiecte derulate de autoritățile locale (București și Ilfov) și 50% va fi utilizat pentru investiții în  dezvoltarea sistemului de metrou din subordinea Ministerului Transporturilor.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă prevede: construirea de noi linii de metrou, ajungându-se la o lungime a infrastructurii de la aprox. 70 km la 123 km cale dublă (din care 19 km noi până in 2023), 18 vehicule noi; dezvoltarea și modernizarea rețelei de tramvai, achiziționarea de noi tramvaie și modernizarea depourilor (12 km noi, 50 km modernizaţi, 270 echipamente modernizate sau noi); modernizarea și extinderea rețelei de autobuze și troleibuze pe întreaga suprafață a capitalei și a județului Ilfov, achiziționarea de echipamente, realizarea de benzi dedicate, modernizarea stațiilor, îmbunatățirea sistemului de informare a cetățenilor; (250 autobuze noi ecologice); extinderea considerabilă a rețelei de transport pe biciclete atât în capitală cât și în județ; (min. 250 km); implementarea unei politici de parcare coerente și integrate și construirea de spații de parcare pentru degrevarea drumurilor și spațiilor dedicate pietonilor; reabilitarea și extinderea rețelei de strazi, zone pietonale, drumuri, inclusiv drumuri județene; dezvoltarea unui  sistem integrat de tarifare și de management al traficului.

 

 

Evaluarea strategică de mediu a PMUD

 

O condiţionare a încadrării a Planului în procedura SEA a fost dacă PMUD afectează sau nu biodiversitatea / ariile protejate. Potrivit Raportului de mediu elaborat, planul nu propune lucrări în ariile naturale protejate.

Raportul de mediu la PMUD Bucureşti – Ilfov a fost elaborat în cadrul procedurilor legale de evaluare strategică de mediu şi respectă cerinţele actului normativ şi ale deciziei de definire a domeniului emisă de APM.

De asemenea, Raportul de mediu a analizat relaţiile PMUD cu alte documente strategice sau de planificare: Planul de Dezvoltare Regională al Regiunii București – Ilfov 2014 -2020; Planul Urbanistic General al Municipiului București; Planul de Amenajare a Teritoriului județului Ilfov (în curs de actualizare); PLAM București; PLAM județul Ilfov; Master Plan de Transport Urban pentru București 2008; Planul de calitate a aerului în municipiul București; Planul de acțiune pentru reducerea nivelului de zgomot ambiental în Municipiul București.

Concluzia analizei a relevat faptul că obiectivele PMUD sunt compatibile cu cele ale documentelor strategice, se integrează complet şi / sau se potenţează mutual ori nu se influenţează.

Cristina Bobe

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.